Bed close-new close-new Arrow Bed Facebook LinkedIn Night Phone Search mail Twitter

Samusocial

Noodhulp voor daklozen

Logistiek en techniek bij Samusocial – een blik in de machinekamer van de daklozenopvang in het Brussels Gewest !

28/09/2017

Met 478 permanente opvangplaatsen en meer dan 1200 plaatsen tijdens de winterperiode is Samusocial een « machine » die niet kan zonder een goed georganiseerde logistiek en een polyvalente technische dienst. Zonder deze diensten zou Samusocial onmogelijk 450.000 maaltijden per jaar kunnen verstrekken en was de steeds terugkerende inrichting van slaapzalen, keukens, sanitair enz. een onhaalbare kaart… Deze « ondersteuningsdienst » draait op vijf voltijdse medewerkers.

Emmanuel Canvat, de coördinator van het team, maakt ons wegwijs in de opdrachten waarop de dagelijkse werking van Samusocial steunt.

De logistiek bij Samusocial, dat is in de eerste plaats een beheerskwestie : voorraadbeheer voor het materiaal en voor alles wat binnenkomt aan giften. Dat wordt opgeslagen in de loods « Ullens » en vervolgens in functie van de behoeften verdeeld over de verschillende centra. Ook al het materiaal voor de winteropvang ligt op die plaats opgeslagen.

De voeding wordt door een externe bedrijf geleverd : zij brengen alle nodige ingredienten voor de voorbereiding van warme maaltijden, in de 5 permanente centra van Samusocial en in de de winteropvancentra.

 

 

 

 

 

 

Met de opening van het centrum van Haren vorige winter ontstond de mogelijkheid om te werken met een nieuwe partner, Duo Catering. Sindsdien leveren zij ook in het centrum Poincaré.

Het beheer van de acties van vrijwilligers behoort eveneens tot het takenpakket van de logistieke dienst. Samusocial werkt nooit met individuele vrijwillige medewerkers. Het soort acties dat wij voorzien (schilderwerk, sorteren van kleren…) vereist bestaande groepen van minstens tien personen. Dat beantwoordt vrij goed aan de tendens bij bedrijven om sociaal gerichte teambuildingsessies te organiseren. Samusocial kreeg zo onlangs een groep werknemers van Toyota over de vloer die samen de kamers van ons noodopvangcentrum aan het Vestje hebben herschilderd.

 

 

 

 

 

 

De technische dienst van zijn kant legt zich toe op de opbouw van de verschillende centra, en dan natuurlijk vooral van de wintercentra omdat die telkens weer van uitrusting moeten worden voorzien. Het gedeelte « elektriciteit en loodgieterij » is daarbij het meest veeleisend omdat vaak hele installaties aangelegd worden of de aanwezige voorzieningen beoordeeld moeten worden op hun duurzaamheid. Dat gaat van het sanitair tot de keukens : elektriciteit en aansluitingen, water, verwarming… Sommige installaties moeten aan de normen worden aangepast.

Bouwactiviteiten nemen ook een belangrijke plaats in : vloersanering (weghalen van vast tapijt), installatie van bedden… en de inrichting van lokalen voor het personeel van Samusocial  (kantoortjes voor de maatschappelijk assistenten, ruimten voor de medische raadplegingen e.d.).

 

 

 

 

 

 

Iedere dag opnieuw en het hele jaar door zorgt de technische dienst ook voor het onderhoud van de gebouwen van Samusocial. « Behalve voor de winterplanning wordt dit doordeweeks beheer op zeer korte termijn georganiseerd : de maatschappelijke werkers vermelden in hun dossiers als elementen defect of aan vervanging toe zijn, zodat wij daarvoor kunnen zorgen naargelang de behoefte en de prioriteit die eraan wordt gegeven. Wij voeren de noodzakelijke herstellingen uit, en als deze onze vaardigheden te boven gaan, doen we een beroep op specialisten (loodgieters, verwarmingstechnici…) »  verduidelijkt Emmanuel. Als het nodig is, verricht de dienst ook bouwactiviteiten. « Ik denk bijvoorbeeld aan de omheining die we opgetrokken hebben rond het pleintje van het Gezinscentrum van Woluwe om de situatie voor de kinderen veiliger te maken. »

 

 

 

 

 

 

Emmanuel draagt ook een zware verantwoordelijkheid als coördinator van het technisch veiligheidsbeheer van de gebouwen, met onder meer de goede werking van de branddetectie en het verkrijgen van de bewoningsvergunningen bij de Brandweer.

En last but not least, is er die vervelende realiteit bij Samusocial : de bestrijding van ongedierte en een aantal parasitaire ziekten. Dat klinkt niet erg aanlokkelijk, maar is wel nodig. « De wantsen steken opnieuw in groten getale de kop op. Niet alleen bij Samusocial, maar wereldwijd. Bij het bestrijdingsbedrijf waarmee wij samenwerken, hoorde ik onlangs dat men zelfs in sterrenhotels al wantsen aantreft. Dat mag wel even gezegd worden, anders gaat men denken dat het ons publiek is dat deze insecten ronddraagt. Maar het is niet evident om van deze plaag af te raken. Alles moet gedesinfecteerd worden, kamers, lakens, kleren, noem maar op. De sterke concentratie van mensen in onze wintercentra helpt daarbij niet.  Hetzelfde geldt ook voor schurft. De mensen die besmet zijn, moeten worden geïsoleerd want de ziekte is bijzonder besmettelijk, » benadrukt Emmanuel. « Soms moeten we onze centra ook ontratten. Dat gebeurt. Ratten komen nu eenmaal voor in onze grote steden. »

close

Newsletter

Onze nieuwsbrief brengt je op de hoogte van het meest actuele nieuws van Samusocial. De nieuwsbrief is gratis en je krijgt ze rechtstreeks in je mailbox. Je kan op elk moment je uitschrijven. Interesse? Vu hier je e-mail adres in!