Het jaarverslag 2020 is online!

11/06/2021

Wij hebben het genoegen ons jaarverslag 2020 met u te delen.

Het is moeilijk om kwalificaties te vinden om dit jaar 2020 samen te vatten, zo ondersteboven gekeerd werd het door de pandemie Covid-19.

Deze gezondheidscrisis heeft ons geconfronteerd met verschillende belangrijke uitdagingen: de bescherming van de werknemers en de bewoners, de diepgaande reorganisatie van de opvang om de vermenging in de centra te beperken, de opening van honderden plaatsen in hotels, opgeëist door het Brussels Gewest.

In 2020 kregen 5.965 daklozen – van wie 1.296 kinderen en 1.121 asielzoekers onderdak en begeleiding van Samusocial, 13.285 ontmoetingen op straat door onze mobiele teams met 1.682 personen. Het zijn ook vooral 1.591 georiënteerde personen naar andere woonoplossingen, of een op de vier opgevangen personen, een absoluut record in de geschiedenis van ons hulpdienst. Laten we het nog eens zeggen, de mensen weghalen van de straat is de ultieme doel van alle acties van onze teams.

Dit weghalen van de straat is evenwel quasi onmogelijk geworden voor 60 tot 70 % van de in onze centra gehuisveste personen in 2020 omdat ze zich illegaal op het grondgebied bevinden. Deze personen kunnen alleen van de straat weggehaald worden door een regularisatie die hen het recht geeft op legaal werk en sociale hulp met huisvesting op middellange en langere termijn.

In 2020 hebben we ook een tweede centrum voor asielzoekers geopend in Koekelberg, wat 240 plaatsen toevoegt aan de 350 plaatsen in Neder-Over-Heembeek, dat nu in Etterbeek is vershuisd. Deze opdracht is strategisch en een aanvulling van onze actie voor daklozen waarbij heel wat mensen worden opgevangen van wie het asielverzoek werd afgewezen.

De uitdagingen zijn talrijk om te kunnen inspelen op behoeften die jaar na jaar gestaag groeien. Hiervoor zijn de samenwerkingen en synergiën die we ontwikkelen met onze partners – verenigingen, publiek of privé – van essentieel belang en moeten die verder worden versterkt. We willen elk van hen bedanken voor hun inzet bij onze teams in deze missie van elke dag, elke minuut.

Naar het jaarverslag 2020

Nieuwsbrief

Ontvang elke maand het recenste nieuws van Samusocial Brussels in je mailbox. Schrijf je in om onze nieuwsbrieven te ontvangen.

Deze informatie zal enkel gebruikt worden om de nieuwsbrief naar het opgegeven adres te sturen. Je kan steeds met één klik uitschijven.