1. Een publiekrechtelijke gewestelijke vereniging geregeld door een ordonnantie.
• De vorige vzw is vereffend en haar activa en passiva zijn op 16 mei 2019 overgeheveld naar een nieuwe entiteit, New Samusocial, een publiekrechtelijke vereniging geregeld door de ordonnantie van 14 juni 2018 betreffende de noodhulp aan en de inschakeling van daklozen.
2. Een pluralistische Raad van Bestuur (RvB) die openstaat voor de civiele maatschappij.
• Een RvB met 11 bestuurders, van wie er 6 de gewestelijke overheid vertegenwoordigen (en afkomstig zijn uit 5 verschillende partijen) en 5 komen uit de daklozensector en de civiele maatschappij ;
• Een apolitieke voorzitter, gekozen uit de 5 administratoren van de daklozensector.
3. Maatregelen inzake behoorlijk bestuur.
• Het beginsel dat de leden van de Raad van Bestuur niet worden bezoldigd ;
• Het beginsel van de dubbele handtekening voor alle handelingen en uitgaven om te vermijden dat teveel macht bij eenzelfde persoon geconcentreerd wordt ;
• De functie van afgevaardigd bestuurder in de raad van bestuur is afgeschaft en het courant bestuur van de vereniging wordt gedelegeerd aan een Algemeen Directeur/Directrice. Deze is apolitiek en afkomstig uit de humanitaire sector.
4. Sanering en transparantie van de financiën.
• Stabilisering van de financiële toestand. Dankzij gewestelijke financiering kunnen de schulden terugbetaald worden en is de vereniging op weg naar het herstel ;
• Er zijn procedures ingevoerd voor financieel beheer en transparantie.
5. Nieuwe beheersprocedures en een grondige reorganisatie van onze administratie
• Ons human resources management en rekruteringsbeheer komt voortaan tegemoet aan de transparantie- en billijkheidsnormen: interne en externe publicatie van vacatures, procedures voor een geobjectiveerde rekrutering e.d.
• Organisatie van de aankopen: naleving van de procedures voor offerteaanvragen en overheidsopdrachten
• Het giftenbeheer (zowel financieel als in natura), de registratie van inkomende giften en reporting van de benutting hiervan. We zijn lid en we volgen de ethische code en het intern reglement van de Ethische Fondsenwerving (RE-EF). Bekijk de samenvatting van de belangrijkste gegevens uit het jaarverslag.
6. Een diepgaande review van de werking voor een betere opvangkwaliteit
• De visie, missies en waarden van onze vzw werden gedefinieerd toen de nieuwe vzw werd opgericht, om prioriteiten te stellen en de manier te bepalen waarop we onze activiteiten zouden organiseren.
• De recente oprichting van een nieuwe afdeling Kwaliteit, met als hoofddoel de veldwerkers te ondersteunen om hun expertise te versterken en uiteindelijk de kwaliteit van de diensten die aan de begunstigden worden aangeboden te verbeteren, vormt een van de maatregelen die de instelling heeft genomen om aan deze visie tegemoet te komen.
• Naast het verbeteren van de opvangnormen heeft de afdeling nog een aantal andere prioriteiten:
– versterking van de psychisch-medisch-sociale centra;
– integratie van de stem en rechten van begunstigden in de processen en activiteiten van de instelling;
– monitoren en exploiteren van gegevens met betrekking tot begunstigden, wat helpt bij het sturen van de acties die moeten worden ondernomen ter ondersteuning van de pleidooien;
– gender en inclusie;
– juridische kwesties;
– hygiëne.
• Er wordt veel belang gehecht aan het versterken van de banden met het netwerk (in Brussel, in België en daarbuiten), met de wens om samenwerkingen en partnerschappen met de sector te blijven ontwikkelen.
7. Zoeken naar synergieën met de andere actoren van de daklozensector
• In onze instelling wordt gewerkt aan de invoering van een cultuur van samenwerking met andere spelers in de sector en een gedeeld beheer met gezamenlijke projecten.