Homepage - Getuigenissen

Virginie, telefonische permanentie-medewerkster

« Regeling », het zenuwcentrum van onze hulpstructuur – dat wil zeggen de telefonische permanentie van Samusocial – is 24u/24 toegankelijk. Ze biedt een eerste luisterend oor, noteert de aanvragen tot huisvesting en doorverwijzingen die binnenkomen van andere diensten (OCMW, ziekenhuizen enz.), alsook de signalering van daklozen en interventie-aanvragen voor de mobiele hulpteams. Virginie, binnenkort 10 jaar medewerkster bij Samusocial Brussel, maakt deel uit van het team “regeling”.

“Geen twee dagen zijn gelijk, de oproepen zijn altijd anders. Bij hevige winterkou blijven de oproepen komen, maar vanaf de lente is het wat kalmer.”

Het werk is niet altijd evident. Je moet constant antwoorden en oplossingen proberen te vinden en wanneer onze centra volzet zijn, moeten de telefonische regelaars dit slechte nieuws melden aan mensen die onderdak zoeken.

“Op een dag zocht er een gezin huisvesting, maar het was een klein meisje dat ons belde. Aangezien we geen plaats hadden in onze centra, moest ik aan dit kind uitleggen dat we hen die nacht niet konden opvangen; dat vond ik heel moeilijk.”

Regeling helpt niet alleen de gebruikers van onze diensten, ze ontlast ook de werknemers van Samusocial Brussel.

“Wanneer we een telefonische oproep ontvangen van iemand die huisvesting vraagt, proberen we de taak van de maatschappelijk assistenten te verlichten door zoveel mogelijk gegevens te verzamelen over de persoon; we begeleiden en adviseren hen of geven zelf een antwoord aan de ziekenhuizen of OCMW’s in plaats van alles naar hen door te sturen.”