Rebecca Scheps, de nieuwe Directeur “Finances & Supports”
22/09/2022
Op 45-jarige leeftijd heeft Rebecca Scheps, een Brusselse met een geschakeerde achtergrond en een passie voor lezen, muziek, fotografie en sport, al een rijke beroepservaring, met name als Auditor en Verantwoordelijke voor de financiële controle bij Enabel, het Belgisch agentschap voor ontwikkelingssamenwerking. Een blik op haar beroepstraject en haar visie op het Samusocial-avontuur.
Na haar opleiding handelsingenieur aan het ICHEC ging Rebecca aan de slag bij Arthur Andersen als externe auditor en daarna bij Electrabel als interne auditor. “Ik voelde me aangetrokken tot alles wat industrieel is, grote machines, dingen die draaien…”, lacht ze.
Na een periode bij de Europese Commissie (ook als intern auditor) gooide het plotse overlijden van een naaste haar leven en haar plannen volledig om. “Plots was auditing niet langer mijn prioriteit. Na een onderbreking ben ik begonnen bij de Belgische Technische Coöperatie (BTC), die later werd omgedoopt tot Belgisch Ontwikkelingsagentschap en vervolgens Enabel. Dat vond ik geweldig, ik had er altijd van gedroomd om in de ontwikkelingssector te werken. In mijn tweede jaar aan het ICHEC al was ik op stage geweest in India bij de bouw van huizen en een school: het waren de bewoners die ons moesten aansturen en wij bleken meer tot last te zijn dan iets anders, met onze fraaie ideeën en ons totaal gebrek aan kennis van de bouw. Maar dat is me altijd bijgebleven. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ik zoiets wilde doen, maar dan zonder mensen in de weg te lopen… Dat gaf de aanzet, dat intense lokale contact, de omgang met mensen”.
In de periode bij Enabel, van 2009 tot 2017, was Rebecca regionaal controller, eerst voor Oost-Afrika, vervolgens voor West-Afrika en Palestina met projecten voor de bouw van scholen, ziekenhuizen en zorgcentra met overheidssteun… Ze was verantwoordelijk voor het financieel management, het coachen van de teams en de interne controles. “Tegelijk teams ondersteunen en controleren lijkt misschien schizofreen, maar het werkte, omdat ieders rol en verantwoordelijkheid duidelijk was afgebakend. Ik vond het prettig werken met lokale overheidsfunctionarissen, van de ministeriële kabinetten tot de dorpshoofden… Ik ga graag ter plaatse, contact leggen met de gezaghebbers en de mensen van de betoelaagde projecten zelf, kijken wat er gebeurt, de problemen van de mensen begrijpen om ze zo goed mogelijk te kunnen helpen”.
Nadat ze in 2016 een master in beheer van overheidsbeleid had afgerond, werd Rebecca in 2017 manager van de afdeling “controlling”, met 13 mensen op het hoofdkantoor en een dertigtal financieel directeurs op het terrein. Haar stokpaardje: “Knowledge sharing” (kennis delen). “Er bestaat een dualiteit in alle organisaties waarbij mensen te velde niet begrijpen wat op het hoofdkantoor gebeurt en omgekeerd. Dat was een van mijn doelen: mensen laten groeien, de vaardigheidstrajecten verbreden en de aandacht vestigen op wat goed werd gedaan en niet op wat verkeerd ging.”
Samusocial, een uitstekende reden om ‘s morgens uit bed te stappen
“Na 15 jaar bij Enabel werkte ik vaak aan de oriëntering van de projecten en de contacten met het beleid, maar ik miste strategische positionering. Ik wilde aan de slag bij een organisatie waar mijn achtergrond een toegevoegde waarde heeft: ik heb heel wat ervaring in de openbare en de privésector en die wilde ik graag opnieuw in de praktijk brengen bij Samusocial, een zinvolle organisatie die me kan motiveren, die me ‘s morgens een reden geeft om uit bed te stappen….
Natuurlijk heb ik veel gehoord over Samusocial, toen met het schandaal 5 jaar geleden, maar ik had geen idee dat de organisatie ondertussen was geworden wat ze vandaag is. Ik ben me erin gaan verdiepen en toen kwam ik uit bij de Visie, de Waarden, het participatiebegrip. Ik dacht die staan blijkbaar op een keerpunt, ze hebben vertrouwen nodig maar er is goesting. Ik merk aan alles dat de organisatie professionaliseert en dat er veel enthousiasme is. Aan dat proces wil ik graag bijdragen. »