Bed close-new close-new Arrow Bed Facebook LinkedIn Night Phone Search mail Twitter

Samusocial

Noodhulp voor daklozen

Winterplan: #DoelstellingKwaliteit!

18/12/2019

Ondertussen zijn onze eerste opvangplaatsen voor de winter al meer dan een maand beschikbaar. We hebben het er al een tijdje over: de kwaliteit van de opvang van ons publiek is de absolute prioriteit geworden bij Samusocial. En dat geldt uiteraard ook voor de winteropvang, wanneer de benutting van onze centra zijn hoogtepunt bereikt. Wat verandert er dit jaar concreet?

De grote noodopvangcentra zoals Poincaré en Botanique, waar respectievelijk 200 en 300 mensen terechtkunnen, worden intensief gebruikt en krijgen hierdoor snel te maken met structurele slijtageproblemen. Dat is onlosmakelijk verbonden met het vraagstuk van de kwaliteit van de geboden opvang uit waarvoor het onze taak is om gepaste oplossingen te vinden. Daarom hebben we in beide centra ingrijpende werken uitgevoerd.

Aan de Kruidtuin zijn de verlaagde plafonds die af en toe naar beneden kwamen, hersteld en de afvoer van het sanitair herzien om problemen met stilstaand water in de toekomst te voorkomen omdat deze bijzonder hinderlijk waren voor de opgevangen mensen. De schoonmaakdienst is versterkt, met dagelijks een permanente aanwezigheid van een externe dienstverlener. Zo blijven de toiletten en douches de hele avond lang proper omdat ze worden schoongemaakt naarmate ze door de bewoners van de centra worden gebruikt.
De werken die het OCMW in het centrum aan de Kruidtuin heeft uitgevoerd, hebben de opening van de 300 plaatsen voor alleenstaande mannen vertraagd, maar het was echt het wachten waard », stelt Jérémie, de verantwoordelijke voor het Winterplan.

Wat het onthaal betreft, is het sluitingsuur van het gebouw dertig minuten verlaat, van 8u naar 8u30 : ook de tijd tussen het ontwaken van de opgevangen mensen en het moment waarop ze het centrum moeten verlaten, wordt voortaan ruimer ingevuld, wat een vlottere overgang naar de start van de dagdiensten toe mogelijk maakt. We verdubbelen trouwens ook het onthaalpersoneel aan de deur. Een onthaalmedewerker biedt nu ondersteuning aan de portier voor het onthaal en de doorstroming van de mensen die zich aan de ingang van de centra aanmelden.

 

 

 

 

 

 

Wat totaal nieuw is dit jaar in de twee grote wintercentra is de terbeschikkingstelling van consignes, bergkastjes dus!  Het ontbreken van kastjes was voor sommigen een reden om te weigeren naar het opvangcentrum te komen. Dankzij een bijkomend budget van het Gewest kwam er een oplossing voor dit essentieel probleem. Het Poincarécentrum beschikt voortaan over 211 bergkastjes die automatisch beheerd en gecentraliseerd worden. Er zijn drie formaten: een « laptop » formaat voor kleine waardevolle voorwerpen, waarin elektronische apparaten opgeladen kunnen worden (gsm, tablets, draagbare computers), een « rugzak » formaat en een « koffer » formaat.
Het centrum aan de Kruidtuin, dat wij niet structureel betrekken, is uitgerust met 300 kastjes van eenzelfde formaat. Deze worden geopend met sleutels die bij de teams van Samusocial blijven om te voorkomen dat ze verloren gaan of gestolen worden.

Een andere belangrijke vernieuwing is de verkleining van de slaapzalen in het Poincarécentrum. Ze zijn opgedeeld in kamers met nieuwe tussenwanden. « Van twee grote slaapzalen voor 30 tot 40 personen gaan we naar 4 à 5 kamers voor telkens 8 tot 12 personen per verdieping » beschrijft Jérémie.

Kleinere kamers, beter onderhouden sanitair, de terbeschikkingstelling van kastjes, nieuwe vertrek-uren voor Botanique… de weg naar een (bijna ideale) opvangkwaliteit is ingezet, ook al is die nog lang. Dit is slechts een begin!

close

Newsletter

Ces informations seront uniquement utilisées pour envoi de la Newsletter à l'adresse indiquée.