Bed close-new close-new Arrow Bed Facebook LinkedIn Night Phone Search mail Twitter

Samusocial

Covid19-crisis: Bruss’Help en Samusocial activeren de dispatching voor doorverwijzing en verblijf

28/04/2020

De gewestelijke overheid (Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie) en de gemeenten hebben meerdere hotels en bijkomende opvangstructuren beschikbaar gemaakt om de opgevangen daklozen beter te kunnen beschermen tijdens de lockdown en de inperkingsmaatregelen tegen de pandémie.

Hierdoor komen er in een hotelomgeving opvangplaatsen bij, bovenop het aanbod van de operatoren. Bruss’Help, dat instaat voor de coördinatie van de diensten voor bijstand aan daklozen, centraliseert en coördineert hierbij de aanvragen en de doorverwijzing van de mensen naar deze nieuwe onthaalstructuren en naar de opvangtehuizen.

Deze gewestelijke instelling beheert sinds het begin van de crisis een telefooncentrale die mensen die besmet zijn met Covid19 doorverwijst naar de medische posten van het Rode Kruis en van AzG.

Daar komt vanaf volgende week een aparte telefoondienst bij voor doorverwijzing naar een verblijf:deze wordt geïntegreerd in en gezamenlijk beheerd met de telefoonpermanentie van Samusocial.

Deze noodmaatregel is tijdelijk en werd genomen om tegemoet te komen aan de onmiddellijke behoeften die zijn ontstaan als gevolg van de Covid19-crisis en om te kunnen voorzien in een geïntegreerd en gecentraliseerd beheer van de verzoeken om onderdak langs één enkel toegangspunt, het groene nummer van Samusocial: 0800/99.340.

De crisisdispatching krijgt een drievoudige functie: zorgen voor de heropvang van mensen wiens verblijfperiode in de afzonderingscentra (van Samusocial, van het Rode Kruis en van Artsen zonder Grenzen) afloopt, kwetsbare mensen en risicopersonen voor Covid19 doorverwijzen en vragen om onderdak beantwoorden in een complementaire werking met de telefoonpermanentie van Samusocial.

De crisisdispatching wordt met twee medewerkers versterkt. De dienst zal de permanente opvolging van de beschikbare plaatsen verzorgen in heel het aanwezige verblijfsbestand.

Het groene nummer van Samusocial krijgt dus een enigszins aangepaste werking: vóór 17u zorgt het specifiek voor de registratie van de aanvragen en de doorverwijzing naar de hotels en opvanghuizen. De reservering van plaatsen in de noodopvang zal gebeuren na 17u.

close

Nieuwsbrief

Ontvang elke maand het recenste nieuws van Samusocial Brussels in je mailbox. Schrijf je in om onze nieuwsbrieven te ontvangen.

Deze informatie zal enkel gebruikt worden om de nieuwsbrief naar het opgegeven adres te sturen. Je kan steeds met één klik uitschijven.