Een avond met ons “mobiele crisisteam ” – Reeks 4
08/04/2022
In antwoord op de noodsituatie door de continue toestroom van Oekraïense vluchtelingen in Brussel heeft Samusocial sinds half maart een speciaal noodplan geactiveerd. Daarbij werden drie belangrijke operationele beslissingen genomen: het organiseren van een speciaal mobiel team ‘Asiel’, het activeren van 30 plaatsen voor noodhuisvesting voor de meest kwetsbare mensen (mensen met gezinnen, vrouwen met zeer jonge kinderen) en ndersteuning aan het opvang- en oriëntatieloket in het Zuidstation. Het doel: mensen uit Oekraïne opvangen en verder oriënteren.
Vanavond vergezellen wij Justine, een ervaren lid van het mobiele crisisteam en Maria, een vrijwilligster uit Oekraïne die vanavond zal zorgen voor een gemakkelijke communicatie. Wij begeven ons naar het Zuidstation, de Heizel, het Klein Kasteeltje, we brengen mensen naar particulieren of naar onze opvangcentra; er wacht ons een lange avond.
Reeks 4 – donderdag 24 maart, middernacht
Het is al middernacht. Na een eerste bezoek aan de Heizel, twee keer aan het Zuidstation, twee keer bij particulieren, een bezoek aan het Klein Kasteeltje waar we mensen vinden die internationale bescherming vragen en geen Oekraïners zijn, zijn we nu terug aan de Heizel. Daar bevindt zich het registratiecentrum voor mensen afkomstig uit Oekraïne die een tijd in België willen blijven.
Sinds twee dagen bestaat de mogelijkheid om online een formulier in te vullen voor een registratieafspraak bij Fedasil. Deze verandering in de procedure is welkom: zo wordt vermeden dat toch al ongeruste en uitgeputte mensen niet langer in de rij moeten staan, soms gedurende uren.
Maar de informatie is nog niet bij iedereen geraakt. Terwijl er om 19.30 niemand was, treffen we er nu een jong koppel en 3 vrouwen in het gezelschap van hun viervoeter. Het koppel is snel akkoord om de nacht door te brengen in ons opvangcentrum. Ze waren niet op de hoogte van de mogelijkheid om online een afspraak te maken. Nu willen ze dat wel onmiddellijk doen. Maar geen geluk, het systeem doet het niet. Na enkele pogingen willen ze ons wel volgen, ze weten nu dat ze de procedure in ons centrum op de computer kunnen herhalen. Maar ter plaatse bevestigen onze teams al wat we vreesden: de hele website is geblokkeerd, niet alleen de mobiele applicatie. Met een beetje geluk zal alles morgen opnieuw werken.
En de drie vrouwen? We zijn wat verveeld, Samusocial aanvaardt a priori geen dieren. Maar dat is slechts een algemene regel: onze opvangorganisatie werkt geval per geval, volgens criteria van kwetsbaarheid. Er is geen sprake van dat we drie vrouwen ’s nachts buiten gaan laten … te meer omdat hun hond meer het karakter van een kat heeft. Enkele dagen eerder hadden we trouwens enkele mensen opgevangen …met een kolibri. Ja, maar … daar is de bug in het systeem opnieuw: ze weten niet wanneer het registratiesysteem opnieuw beschikbaar zal zijn, ze geven er de voorkeur aan voor de Heizel te blijven en de kans om zich morgen te registreren niet te verliezen. Ondanks het nieuwe systeem voor een afspraak, blijft het centrum mensen registeren die zich spontaan aanbieden.
We zijn er niet helemaal gerust op dat drie vrouwen alleen buiten blijven (alhoewel de site van de Heizel kalm lijkt), maar we verlaten hen na warme dranken, dekens … en ons noodnummer te hebben gegeven: ons “klassieke” crisisteam kan het nu overnemen en hen later vannacht opzoeken … mochten ze van gedachten veranderen. Maar ze “zijn er nog niet klaar voor” zeggen ze ons, zonder hun goede humeur te verliezen…
Wenst u meer informatie hierover? Klik hier en bekijk alle nieuws van de Samusocial.