Bed close-new close-new Arrow Bed Facebook LinkedIn Night Phone Search mail Twitter

Samusocial

Meer gelijkwaardigheid en toegankelijkheid: de eerste vaststelling van Samusocial over het nieuwe toewijzingssysteem voor plaatsen in opvangcentra

04/03/2025

Twee weken nadat het toewijzingssysteem voor plaatsen in noodopvangcentra opgezet werd, maakt Samusocial een eerste positieve balans op. Kortere wachttijden, toegankelijkere teams en een webapplicatie die door bijna een op de twee mensen wordt gebruikt, behoren tot de eerste observaties. 

Sinds 17 februari kunnen begunstigden die een nacht noodopvang aanvragen bij Samusocial zich tussen 10 en 16 uur inschrijven via twee kanalen: het gratis nummer 0800 99 340 en een webapplicatie die beschikbaar is in acht talen. Hoewel het niet de middelen, noch het doel heeft om het tekort aan opvangplaatsen op te lossen (gemiddelt krijgt nauwelijks een derde van de alleenstaande mannen die een verzoek tot opvang indienen een positief antwoord), heeft deze herziening tot doel om beter tegemoet te komen aan de behoeften van daklozen en tegelijkertijd de verdeling van opvangplaatsen eenvoudiger en eerlijker te maken.

Kortere wachttijden en beter beschikbare ploegen
We stellen vast dat tussen 30 en 50% van de mensen zich momenteel inschrijft via de webapplicatie. Bovendien zorgen de uitbreiding van de tijdvensters en de introductie van deze applicatie ervoor dat er significant meer aanvragen behandeld kunnen worden. De telefoonpermanentieteams kunnen zo meer tijd besteden aan de kwetsbaarste mensen.

Ludovic Evrard, coördinator van de telefonische hulpverlening: Twee weken na de lancering zien we dat bijna één op twee begunstigden de webapplicatie gebruikt om zich in te schrijven. Dat is bewijs dat digitale technologie echt is ontworpen om mensen te dienen. Het dagelijks gebruik ervan door begunstigden van verschillende generaties en nationaliteiten, evenals door onze partners, getuigt van de toegankelijkheid en doeltreffendheid ervan.’

Bijzondere aandacht voor de kwetsbaarsten
Om ervoor te zorgen dat de doorverwijzing en de toewijzing van opvangplaatsen eerlijk verloopt, werd een aanvullend ‘pass-night’-systeem ingevoerd. Hierdoor kunnen de partners met mobiele straatteams overnachtingsmogelijkheden bieden aan bijzonder kwetsbare mensen die onmiddellijk onderdak nodig hebben. Bovendien kunnen de hulpverleners en de sociale teams altijd een persoon die in het bijzonder kwetsbaar is in bescherming nemen. 

Een positief onthaal bij partners en begunstigden
Dit systeem werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Samusocial-medewerkers, verschillende spelers in de sector en een uitgebreid panel van begunstigden zelf, die we raadpleegden in gespreksgroepen. Het werd stap voor stap uitgedacht met het oog op het centraal stellen van de behoeften en de waardigheid van daklozen, via een reeks complementaire benaderingen. 

De eerste feedback van partners en begunstigden is bemoedigend: 

‘Het systeem zorgt ervoor dat mensen die een opvangplaats zoeken zelfstandiger hun aanvraag kunnen doen via de webapp. Voordien bracht men vele minuten, of zelfs uren, door aan de telefoon in de hoop een plek te bemachtigen bij onze begunstigden. Nu kunnen we die kostbare tijd besteden aan de essentie van ons maatschappelijk werk.‘ (Maatschappelijk werker bij een partnerdienst). 

“Ik ben erg blij met het nieuwe systeem, dat veel efficiënter is dan voorheen. Ik vindt het fijn dat ik niet meer aan de lijn hoef te wachten en een bevestiging per sms ontvang.” (Een begunstigde van het vrouwenopvangcentrum Louiza)

Een systeem dat continu verbetert
Al zijn de resultaten bemoedigend, Samusocial blijft de nodige aanpassingen zoeken om een steeds efficiëntere en inclusievere toegang te garanderen. Samusocial zal de evaluatie van dit systeem de komende weken voortzetten, in samenspraak met de teams, spelers uit de sector en de begunstigden zelf. Er zullen meerdere aspecten geanalyseerd worden, namelijk de toegankelijkheid van de dienst, zijn gebruiksgemak en begrijpelijkheid, de diversiteit van voorgestelde talen, evenals de wachttijden voor telefonische oproepen. Het doel is om de werking van het systeem voortdurend te optimaliseren om beter te voldoen aan de behoeften van mensen in onzekere situaties.

close

Nieuwsbrief

Ontvang elke maand het recenste nieuws van Samusocial Brussels in je mailbox. Schrijf je in om onze nieuwsbrieven te ontvangen.

Deze informatie zal enkel gebruikt worden om de nieuwsbrief naar het opgegeven adres te sturen. Je kan steeds met één klik uitschijven.