Bed close-new close-new Arrow Bed Facebook LinkedIn Night Phone Search mail Twitter

Samusocial

Noodhulp voor daklozen

Carlos, sinds vier jaar lid van de Technische Dienst bij Samusocial.

28/09/2017

Carlos, welke evolutie heb jij vastgesteld in die vier jaar dat je werkt in de Technische Dienst ?

« Het feit dat er vandaag een echte technische dienst is bij Samusocial bespaart heel wat uitgaven. Vóór 2013 deed Samusocial vaak een beroep op de Regie van het OCMW van 1000 Brussel. Maar vandaag zijn we technisch gesproken zelf erkend om werven aan te nemen. Dat betekent dat we niet systematisch meer een beroep moeten doen op andere bedrijven in onderaanneming. Onze medewerkers hebben een breder werkterrein : vroeger beperkte onze opdracht zich tot het vervangen van een lamp of een kraantje, nu nemen we alle werken op ons. Voor het winterplan beheren wij de werven van de ruwbouw tot de afwerking. »

Wat houdt de inrichting van een wintercentrum precies in?

« Eerst en vooral zijn er de ingrijpende werken : alleen al de installatie van de keukens (waarvoor een vloer moet worden gelegd die aan de normen voldoet en ventilatie moet worden aangebracht) vergt minstens twee weken. En dan wordt de elektriciteit aangepast aan de normen, de sociale kantoren ingericht, en de kamers, de zware bedden gemonteerd, soms moeten wanden worden geplaatst.
En dan zijn er ook kleinere werkjes, zoals het veranderen van sloten …Dat is niet moeilijk, maar het vraagt tijd ! We hebben twee dagen nodig om 200 sloten te vervangen in een centrum. We moeten alle ruimten kunnen afsluiten die voor het dakloze publiek niet toegankelijk zijn buiten de vastgestelde uren : denk maar aan de deuren van de keukens, de sociale kantoren, de ziekenboeg, eventueel toiletten waar zich een probleem heeft voorgedaan. »

En los van de wintercentra ?

« Eigenlijk is het zo dat alles wat in de winter moet gebeuren ook doorheen het jaar gebeurt : in de winter hebben we minstens 8 centra in beheer. De rest van het jaar zijn dat er drie*.

Als we even wat ademruimte hebben op technisch vlak, dan maken we van de gelegenheid gebruik om opfrissingswerken (schilderwerk bijvoorbeeld) of kleine herstellingen uit te voeren … »

 

 

 

 

 

 

Carlos, welke moeilijkheden kom je tegen tijdens je werk ?  Ga je soms in gesprek met de mensen die worden opgevangen ?

« Weet je, ons werk houdt meer in dan gewoon het onderhoud zoals in een gezinswoning. Het gaat hier om centra waar soms tot 350 mensen tegelijk ondergebracht worden, met alle onaangename kantjes die daaraan soms verbonden zijn. Louter technisch gesproken, zal er altijd werk zijn. Soms moet je wel wat lef hebben. Het gaat er soms intens aan toe. Ik denk bijvoorbeeld aan momenten waarop we ontstoppingsbedrijven moesten laten komen. Ik vind dat de mensen meer zorg zouden moeten dragen voor zichzelf en voor de spullen die we hen ter beschikking stellen.  Maar dat kun je natuurlijk niet opleggen. »

« Een ander vervelend aspect van mijn dagelijkse opdracht is de ongediertebeheersing. Wantsen maken opnieuw hun opwachting. Ongeveer om de twee weken wordt een kamer besmet. Dan doen we een beroep op een extern bedrijf. Die evalueren de ernst van de situatie en ontsmetten de ruimte. Dan moeten we 48 uur wachten vóór we alle houten elementen weghalen (bedden, kasten, rekken, plinten). Alles gaat de vuilnisbak in !  En alle gaatjes waar de wantsen kunnen inkruipen moeten worden gedicht.

Soms zitten we ook met muizen of ratten. We hebben onvoldoende sociaal personeel (maatschappelijke werkers bijvoorbeeld) om op de uitkijk te gaan staan naar wat de kamers in- en uitgaat. »

Beschrijf eens een typische werkdag ?

(Lacht) « Dat lukt me niet !  Er is geen routine. De tijd vliegt voorbij. Er is altijd zoveel werk dat nog gedaan moet worden en we krijgen het soms laat te horen. Het is dus meestal erg dringend !  Onze dagen zijn goed gevuld, vooral in de winter ! Als ik alle rustige momenten moet optellen die ik op vier jaar heb meegemaakt, dan kom ik zelfs niet aan twee dagen. »

Hoe zie jij je toekomst bij Samusocial ? 

« Met wat kortgeleden in de media is verschenen, ben je altijd bang van wat volgt, wat de reputatie van Samusocial nog verder kan neerhalen.  De opdracht van Samusocial is broodnodig. En er zal altijd behoefte zijn aan een technische dienst. Ik wil niet plat klinken, maar er zal altijd nood zijn aan mensen die de stront van anderen opkuisen. En ik weet dat slechts weinigen bereid zijn om dat te doen.

Bij de technische dienst zijn we als een hechte familie die er iedere dag het beste van probeert te maken. Samusocial, dat is méér dan het flesje water dat we uitdelen tijdens de maraude. Er moeten ook bedden in elkaar gestoken worden. En elke dag brengt weer iets nieuws. Ik hou van mijn job en ik zal met plezier zo blijven werken. Maar we moeten de kans krijgen. Ik ben zeker dat alle medewerkers er zo over denken ».  

 

*Medihalte, Gezinscentrum, Vestje. De twee centra die vallen onder het mandaat van Fedasil werken met hun eigen technische ploeg.

LEES MEER

Logistiek en techniek bij Samusocial – een blik in de machinekamer van de daklozenopvang in het Brussels Gewest !

 

close

Newsletter

Onze nieuwsbrief brengt je op de hoogte van het meest actuele nieuws van Samusocial. De nieuwsbrief is gratis en je krijgt ze rechtstreeks in je mailbox. Je kan op elk moment je uitschrijven. Interesse? Vu hier je e-mail adres in!