Hoe meld je een dakloze persoon?
27/11/2024
Nu de winter voor de deur staat, is het belangrijk om solidair te blijven en vooral te letten op de kwetsbaarste mensen die op straat leven. We verzoeken de burgers om alle mensen in nood bij ons te melden, via het noodnummer van Samusocial:
0800 99 340
BELANGRIJK: we doen ons uiterste best om zoveel mogelijk hulpverzoeken te beantwoorden. Echter, gezien het zeer grote aantal meldingen dat we ontvangen (en het feit dat deze toenemen naarmate de temperaturen dalen), zijn we genoodzaakt om prioriteiten te stellen. Deze prioritering is gebaseerd op psycho-medico-sociale kwetsbaarheidscriteria (leeftijd, medische situatie, enz.);
Als de persoon die je ontmoet in ernstige nood lijkt te verkeren en/of niet in staat is om te communiceren, bel dan de hulpdiensten (112).
Om onze teams snel en efficiënt te kunnen laten ingrijpen, is het erg belangrijk om nauwkeurige informatie door te geven bij de melding van een probleem.
Hier zijn een paar tips:
Neem eerst de tijd om met de persoon in kwestie te praten. Zo weet je niet alleen of die hulp accepteert of wilt, maar kan je de persoon ook laten weten dat onze teams langs zullen komen (voor zover mogelijk). Zo kan de persoon op de aangegeven plek blijven, wat voorkomt dat we ons verplaatsen en niemand aantreffen.
Als de persoon akkoord gaat, probeer dan de volgende informatie te verkrijgen:
- Naam en geboortedatum.
- Telefoonnummer, indien de persoon een telefoon heeft.
Beschrijf de persoon zo nauwkeurig mogelijk: kleding, leeftijd, fysieke kenmerken of andere onderscheidende kenmerken.
Geef ook de exacte locatie aan. Een nauwkeurige locatie is essentieel: zeg bijvoorbeeld liever ‘voor winkel X in Toison d’Or’ in plaats van gewoon ‘Toison d’Or’.
Geef tot slot aan of de persoon medische zorg of speciale assistentie nodig heeft.
Kortom: hoe gedetailleerder je melding, hoe efficiënter we kunnen ingrijpen. Bedankt voor je inzet om mensen te helpen in zeer onzekere situaties!
Onze telefoonpermanentie is elke dag van het jaar en 24 uur per dag bereikbaar om verzoeken om hulp, onderdak en informatie te beantwoorden en in te gaan op persoonsbeschrijving van mensen in nood.